In 1930 is Sleepboot Egbertha in opdracht van de heer H.C. van Gelderen uit Gorinchem gebouwd op werf "De Hoop" in Hardinxveld Giessendam De Egbertha heeft vanaf het prille begin gevaren met een Stork 4 cilinder 180 Pk, dit is de allereerste scheepsdiesel die ooit door Stork is gebouwd. De heer Van Gelderen zal als gevolg van zijn ziekte helaas nooit zelf met de sleepboot varen, maar zijn twee zonen (toen 10 en 12 jaar oud) nemen op latere leeftijd samen met hun oom letterlijk en figuurlijk het roer over.
In 1960 wordt de motor vervangen door een 6 cilinder Stork Ricardo Rho 216K, deze diesel drijft nu nog steeds de schroef aan waarmee de Egbertha wordt voortgestuwd. In hetzelfde jaar wordt ook de roef opgebouwd. Tot 1985 vaart de Egbertha voor de familie Van Gelderen, er worden sleepschepen de berg opgevaren in Nederland en Duitsland.
Nadat Egbertha verkocht is aan H.A. Blokland in Gorinchem wordt haar naam gewijzigd in Gamma. Ook haar uiterlijk wordt aangepast, ze krijgt een duwneus en kan vanaf dat moment ook ingezet worden om te duwen.
De boot is ondertussen verkocht aan H. Bonsing te Zwartsluis en ze ondergaat voor de tweede keer een naamswijziging. Vanaf nu heet zij Catharina II en doet ze dienst als werk en klussen boot. Dit is goed te zien aan het grote aggregaat van 50 KVA dat achterin is gebouwd, en de laadkraan achter de WC.
Vanaf 2000 is de boot in particulier bezit en wordt ze gebruikt voor bewoning en recreatie. Van 1995 tot en met 2009 draagt ze de naam Catharina en van 2010 tot en met 2011 heet ze Maverick.
In oktober 2012 hebben wij de sleepboot gekocht. We hebben haar met veel liefde en aandacht opgeknapt en vanzelfsprekend prijkt haar originele naam weer op de boeg. Egbertha, een stoere oer-Hollandse naam die goed past bij een prachtig stukje Hollands glorie.
Er is natuurlijk nog veel meer te vertellen over de Egbertha, als u geïnteresseerd bent in de geschiedenis van onze mooie authentieke sleepboot en de technische details zal John tijdens een van onze tochten graag al uw vragen beantwoorden.